fredag 30 november 2012

30 november.

I På Spåret- och juletiden vi fort vaggats in i minns jag tillbaka på våra julebak under studietiden. Det började med att jag och Irene skulle baka lussekatter i hennes kök på Gamla Gatan i slutet på november 2010. Som vi skulle bjuda goda vänner på, tillsammans med årets glögg och På Spåret-premiären. Som ofta när vi gjorde saker ballade det ur. Det blev lussekukar och en repris året efter. När vi samlades hemma hos mig för julebak, glögg, vin och På Spåret. Saknade denna fina tradition häromdagen när jag låg hemma ensam med datorn på magen och såg På Spåret i efterhand på SvtPlay. Inte samma känsla.

UntitledUntitledPå SpåretLussecatsUntitled
Och så glöggen. Och jag i jättekort hår. Fotograf: Irene Danielsson.

Och så här såg det ut 2010...
UntitledUntitledUntitledUntitled

Just nu är det 30 november. Snart slår den över till 1 december. Då får jag öppna första luckan i chokladkalendern jag fick av min mor i helgen. Det är nog första gången i mitt liv jag inte kommer äta upp chokladkalendern redan första dagen, typ. Jag känner fortfarande av veckans magsjuka. Men öppnas ska den i alla fall. På tal om chokladkalender. Förra året i min förra blogg så hade jag en sådan där adventskalender à la Emily Dahl på Damernas Värld ordnade. Det betydde att jag skulle berätta om något specifikt för var dag fram till julafton. 24 luckor. Även i år ordnar samma kvinna en julkalender! Som jag tänkte hänga på. I år handlar det om en bildutmaning. Bakom varje lucka ska en ny bild publiceras. Jag skulle kunna lova att jag ska publicera varje dag, men eftersom jag vet att det kommer vara svårt att hålla, så skiter jag i det. Men jag lovar att försöka. Eftersom jag dessutom bor i Tallinn numer, och kanske inte ens kommer hem till jul, så är detta en julkalender för familj och nära vänner hemma i Sverige (och övriga världen).

Här är den listan som Emily tagit fram och som jag har tänkt (försöka) följa fram till julafton.

1. En bild på dig som du själv tycker om.
2. En bild på dig hemma.
3. En bild på din bästa vän.
4. En bild på någon du beundrar.
5. En bild på dig som togs i somras.
6. En bild på någon du älskar.
7. En bild på dig när du ser ut så som du alltid skulle vilja se ut.
8. En bild från en av de bästa kvällarna i ditt liv.
9. En bild på ditt rum eller din lägenhet.
10. En bild på ditt favoritdjur.
11. En bild på något som representerar dina framtidsdrömmar.
12. En bild på någon som du saknar.
13. En bild på någon av dina favoritsaker.
14. En bild på dig som du inte visste om att den togs.
15. En bild på ett utav dina favoritcitat.
16. En bild på dig som barn.
17. En bild på dig som tonåring.
18. En bild på din familj.
19. En bild på dig från idag.
20. En bild på din önskelista i år.
21. En bild på dig när du är ledsen.
22. En bild på dig när du är glad.
23. En bild som bäst beskriver ditt humör idag.
24. En bild från en tidigare julafton.


Så. Glad jäkla advent på er. Här i Tallinn julglittrar numer betongen och gamla staden är som en saga och snön är djup och vindarna iskalla. Det är underbart och vidrigt på en och samma gång.

Kyss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar